PERSBERICHT: Energiecentrale Bagdad draait op Eindhovens patent

26 november 2019

EINDHOVEN, dinsdag 26 november 2019

Dankzij een slimme innovatie van de Eindhovense ingenieurs van het bedrijf Petrogas Gas-Systems, loopt de energiecentrale in het plaatsje Besmaya bij Bagdad in Irak niet vast. De centrale gebruikt aardgas voor de productie van elektriciteit. Omdat de gasbronnen leeg raken, komt er steeds meer vervuiling mee naar boven. Hierdoor ontstaat het zogenoemde black powder, een chemisch reactieproduct van ijzerdeeltjes uit de pijpleiding en zwavelverbindingen in het gas, dat ervoor zorgt dat filters snel vollopen en compressoren, afsluiters en gasturbines ernstig beschadigd raken.

In opdracht van het in Jordanië gevestigde energiebedrijf Mass Group Holding ontwikkelde Petrogas alle gasconditioneringsapparatuur voor de centrale in Irak. De innovatieve installatie wordt eind dit jaar in bedrijf genomen. Petrogas is een dochteronderneming van technisch dienstverlener Mourik.

‘Dankzij ons patent gaat de levensduur van de installatie van enkele jaren naar 25 tot 30 jaar’, stelt Jacob van den Pol, commercieel directeur van Petrogas. ‘Zonder onze vinding moet de eigenaar om de paar uur de filters vervangen vanwege het zwarte poeder. Dat kost tonnen euro’s aan filters per jaar. Bovendien neemt het probleem van black powder alleen maar toe naarmate de bronnen leger raken en er meer troep mee naar boven komt.’

Het systeem dat Petrogas samen met een Nederlandse leverancier van magneten ontwikkelde, vangt het black powder af voordat het in de installatie komt. Per dag komt er zo’n 200 kilo uit de transportleiding bij de centrale, ongekend veel voor dit fenomeen.

Van den Pol: ‘We hebben een manier gevonden om het zwarte poeder af te vangen. Het poeder is zeer fijn en magnetisch. Van dat laatste maken we gebruik door een speciale opstelling met magneten te maken. Dat klinkt simpel maar het heeft onze ingenieurs heel wat onderzoek en hoofdbrekens gekost om tot een succesvol resultaat te komen.’

Met het patent is Petrogas een van een handvol bedrijven wereldwijd dat een oplossing heeft voor dit probleem. Volgens Van den Pol liggen er meer opdrachten in het verschiet. ‘Veel industriële aardgasgebruikers krijgen vroeg of laat met zwart poeder te maken. Overal raken bronnen leger en leger en wordt er meer verontreiniging meegevoerd. We verwachten dan ook dat dit patent een mooie bijdrage gaat leveren aan ons resultaat.’

Meer weten over de mogelijkheden van Petrogas voor uw organisatie? Bezoek de website!